Fråga facket Fråga facket

Brunnsviks Folkhögskola är på gång!

Facklig utbildning Brunnsviks Folkhögskola har rest sig och är nu igång med flera olika utbildningar. - Vi vill ha Brunnsvik till vår fackliga folkhögskola, säger Helena Gille, vice ordförande i Brunnsviks folkhögskola och chef på LO-distriktet i Dalarna och Gävleborg.

Publicerad Uppdaterad
Kopiera länk för delning

LO-distriktets chef Helena Gille är Brunnsviks Folkhögskolas vice ordförande.
LO-distriktets chef Helena Gille är Brunnsviks Folkhögskolas vice ordförande. Foto: Viktor Rasjö

Brunnsviks Folkhögskola har lämnat de gamla lokalerna i Ludvika. Idag finns skolan delad i både Borlänge och Gävle. Båda orterna erbjuder utbildningen ”allmän kurs” där eleverna kan läsa in grundskole- och gymnasiekompetens.

- Folkhögskolan erbjuder elever ett alternativt pedagogiskt alternativ med studier i en takt mer anpassad efter eleven. Det är en för många mer stimulerande miljö med ”mindre piska och mer morot”, säger Helena Gille.

Många olika utbildningar på Brunnsvik

Skolorna erbjuder även andra utbildningar som Humanistisk Socialpedagog, utbildningar inom musik, projektledare eller varför inte den allmänna kursen med inriktningen ”svenska som andra språk”?

- Folkhögskolor spelar en viktig roll för många människor i vägen mot arbete. Det är fantastiskt att se eleverna växa och hitta studiemotivation. Vi ser bra resultat, säger Helena.

Brunnsviks Folkhögskola förde under flera år en undanskymd tillvaro. Ägarförhållanden har förändrats. Nya aktörer driver skolan. Idag är består styrelsen av representanter från ABF Dalarna, ABF Gävleborg, LO-distriktet i Värmland och Örebro samt LO-distriktet i Dalarna och Gävleborg. Rektor är Patrik Årman, med stor erfarenhet från ABF. Dystra ekonomiska siffror har vänts till positiva resultat. Skolan växer i antal elever och i olika möjligheter.

- Patrik Årman har arbetat effektivt med både utbildningar och ekonomi. Det ger förutsättningar att växa och ge fler möjlighet till en bra utbildning. Det i sin tur har lett till att skolan nu finns på två orter och har tvingats byta lokaler när behovet växt, säger Helena Gille.

Fler förbundsavdelningar kan bli medlemmar

Samtidigt vill Brunnsviks Folkhögskola värna om sina fackliga rötter i arbetarrörelsen. Lokalerna är fina. Idag finns ett fackligt valringcenter i Lokalerna i Borlänge. Båda orterna erbjuder gärna lokaler att hyra ut till arbetarrörelsens organisationer. Kopplingen ska bli starkare.

- Vi ser gärna att fler förbundsavdelningar blir medlemmar och ställer sig bakom Brunnsvik. Vi behöver ännu starkare facklig styrka. Jag har själv gått otaliga utbildningar på Brunnsvik på den tid skolan ännu fanns i Ludvika Kommun. Brunnsvik har en historia som vi ska värna. Även om platsen för folkhögskolan skiftat, avslutar Helena Gille.

Brunnsviks Folkhögskola

Viktor Rasjö