LO-distriktet gratulerar Josefine och passar samtidigt på att göra en intervju.
Hur känns det att få priset som årets försäkringsinformatör?
- Lite chockerande och kul. Jag har jobbat mycket med försäkringar, men trodde inte att jag skulle få den här utmärkelsen. Jag blir väldigt glad och överraskad!
Vad är det roligaste med uppdraget?
- När jag ser att folk får sina pengar. Speciellt när jag får vara med från första samtalet till pengar på kontot. Det är ett positivt uppdrag, då bemötandet alltid är bra från medlemmarna.
Finns det något speciellt samtal som du minns lite extra?
- Det var en man som jag ringde. Han var hemma men hade inte tid att prata.
Men efter informationen så slutade det med att han ställde följdfrågor och fick en helt annan bild av skyddet som kommer genom kollektivavtalet. Samtalet varade i 45 minuter.
Varför är det viktigt att fler har uppdraget?
- För att många inte har koll på sina försäkringar. Det måste bli fler munnar som förmedlar detta. Både arbetare och arbetsgivare har för låg kunskap idag.
Vilka är dina bästa tips för att lyckas med uppdraget?
- Ha en positiv inställning, ge inte upp även om du får ett nej. Förstå att varje samtal kan leda till att du hjälper någon som inte hade koll på sina försäkringar.
Fakta:
Priset "Årets försäkringsinformatör delades ut första gången 2001. Försäkringsinformatören ska ha visat prov på stort engagemang och utveckling i uppdraget. LO-distriktet delar ut priset efter nomineringar inkommit och att Försäkringskommittén valt pristagare.
Viktor Rasjö
- Din webbläsare verkar inte ha stöd för javascript. Skriv in fornamn.efternamn@lo.se i ditt mailprogram.