Sjukskrivna går miste om tusentals kronor

Försäkringar Många missar extra pengar vid sjukfrånvaro som är längre än 14 dagar. Den kollektivavtalade Avtalsgruppsförsäkringen (AGS) kan ge ersättning på tio procent av lönen vid sjukfrånvaro längre än 14 dagar. Många fler än idag skulle kunna nyttja försäkringen och därmed få tusentals kronor mer i plånboken, enligt en ny rapport som LO släpper idag.

Drygt 1,5 miljoner arbetstagare arbetar på arbetsplatser med kollektivavtal som innehåller AGS som en av flera kollektivavtalade försäkringar. Ersättning bygger på att den anställde eller arbetsgivaren anmäler sjukfrånvaron till AFA Försäkring – något som ofta missas, visar rapporten.

-Många blir positivt överraskade av att försäkringen existerar. Vi jobbar hela tiden med att informera så att fler får del av ersättningen. Det är välkomna pengar för en person som länge tvingats leva på sparkontot, säger Mats Eriksson, ordförande LO-distriktet i Dalarna och Gävleborg.

De senaste sju åren har AGS betalat ut totalt 21 miljarder. LO genomför nu en kampanj för att för att få ännu fler att nyttja försäkringen. Bland annat sprids information om möjligheten att söka ersättning retroaktivt.

-Det är aldrig för sent att anmäla tidigare sjukperioder. AGS-ersättning betalas ut även ut retroaktivt. Detsamma gäller om någon missat att söka ersättning för det som tidigare kallades för sjukbidrag eller förtidspension, säger Mats Eriksson.

I rapporten framkommer att över 17 000 ärenden lämnats in och omsatt nästan en miljard bara i Dalarna och Gävleborg för perioden 2010 - 2016. Man tittar också närmare på bland annat diagnoser och uttag mellan könen.  Hela rapporten finner du här.